tiistai 19. elokuuta 2014

Facebook - yläkoululaisen ystävä vai vihollinen?

Tässä koulujen käynnistelyn yhteydessä aloin pohtia oppimisympäristöjen sekamelskaa. Valtava määrä eri kustantajien ja yritysten ympäristöjä tyrkyttävät itseään ruudulleni. Käyttömahdollisuudet ovat rajattomat ja idea ainutlaatuinen. Sen lisäksi kunnallisella tasolla ollaan vyöryttämässä uudistettuja ympäristöjä vanhentuneiden päälle.

Läksyt, oppitunneilla käydyt asiat, koenumerot ja muun koulunkäyntiin liittyvän asian löytää Wilmasta tai Helmestä. Oppitunneilla ja kotona käytössä ovat e-oppi, sanomapro, pedanet, moodle ja lisämausteensa kirjautumisineen tuovat Dropbox, Google Drive, Office365,(Sky) Drive, Mega, sähköposti(t) ja niin edelleen. Valveutuneimmat opettajat ovat ottaneet myös härkää sarvista kiinni ja luoneet omia oppimisympäristöjään blogeihin tai muihin erillisiin internet-sivustoihin. Kaikki nämä toimivat tietenkin keskenään eri tavoilla ja vaativat erilaisia kirjautumiskäytäntöjä. Noh, käyttäjätunnusviidakko on sinänsä eri asia enkä kuluta energiaa sen vatvomiseen juuri nyt.

Kesäkokemuksia Facebookista


Kesällä ajattelin yhtäkkiä verkostoida, tehostaa ja aktivoida liikuntaharrastusporukan sisäistä kommunikaatiota, innostusta ja ideoiden tuomista esille. Onhan mielekästä, että kaikki ensinnäkin tietävät mitä tapahtuu ja missä. Sähköpostiviestittely on pienessä porukassa ihan tehokasta, mutta kun osallistujia on yli kymmenen, puuroutuu viestittely helposti. Talteen ja nopeasti käytettäväksi saatiin mm. tulevan kauden otteluohjelma, punttiohjelmat, tärkeät tapahtumat ja jopa videoanalyyseja. Lisäksi pystyimme helposti porukalla kommentoimaan ja parantelemaan mm. itse toteutettua julistetta kauden kotiotteluista. Myös ilmoitukset mahdollisista poisjäämisistä toimivat hyvin tämän median kautta.

Musiikkiharrastusryhmän sisäiset asiat on järjestelty tapahtumineen, biisilistoineen ja näytebiiseineen projektimaiseen muotoon saman palvelun ansiosta. Pääasiallinen viestintä sekä medioiden kokoaminen tapahtuu tämän bändin kesken naamakirjassa. Sain myös kesän aikana useilta entisiltä ja nykyisiltäkin kolleegoilta kutsuja mitä erinäisimpiin ryhmiin. Facebookissa.

Entäs koulussa? Voisiko Facebook toimia alustana oppimiselle? Maailmanlaajuisesti käyttäjiä palvelulla on jo yli miljardi, joten siinä on oltava jotain hyvääkin. Hetkisen nettiselailtuani löydän muutamia hankkeita ja opettajia, jotka olivat salaisia ja suljettuja ryhmiä Facebookiin luoneet, mutta kovin paljon ei konkreettisia kokemuksia ja hyväksi havaittuja toimintatapoja yläkoulusta löytynyt. Tai ei ainakaan riittävän nopeasti. Joitain kertomuksia, havaintoja, ohjeita ja kokemuksia löytyy kyllä toisen asteen koulutukseen ja yliopistoon liittyen. Tässä muutamia löytämiäni osumia, joista löytyy paljon käyttökelpoista tietoa (sis. PDF-tiedostoja):


Valtaosa yläkoulujen oppilaista omistaa profiilin Facebookissa. Facebook edellyttää, että kaikkien käyttäjätilien haltijoiden on oltava vähintään 13-vuotiaita, joten käytännössä alakoululaiset eivät Facebookia voi hyödyntää. Jo yläkoululaiset osaavat käyttää palvelua hyvin - jopa erinomaisesti. Toiminnot ovat pääsääntöisesti yksinkertaisia ja lähestulkoon hallussa linkkien luomisesta kyselyiden teettämiseen. Ympäristönä palvelun käyttö on siis tuttu melkein kaikille sen lisäksi, että tunnuksetkin ovat jo valmiina eikä opettajan tarvitse huolehtia sivuston ylläpidosta.

Mitä toivon, haluan ja vaadin oppimisympäristöltä?

  1. Toivon pystyväni päivittämään ympäristöön uusia tietoja, ajankohtaisia asioita ja muita tiedotuksia helposti ja nopeasti. Avun tai kommentin pyytäminen joko vertaiselta tai opettajalta saisi olla myös vaivatonta, jotta monimutkaisuus ei muodostu kynnykseksi.
  2. Haluan oppilaiden pystyvän jakamaan koko ryhmälle linkkejä, kuvia, videoita, huomioita, ajatuksia ja innovaatioita, joihin vertaisten olisi helppoa antaa palautetta, vastineita, jatkoehdotuksia ja -ideoita. 
  3. Vaadin turvallisuutta - että kukaan ulkopuolinen kansalainen ei pääse näkemään, muokkaamaan tai kommentoimaan mitään ryhmän sisäistä toimintaa ellei niin haluta. Oppilaan on pystyttävä ottamaan opettajaan yhteys privaatisti ilman suurta yleisöä.
Tuntuu vahvasti siltä, että haluan kokeilla Facebookia ainakin kokoavana oppimisympäristönä tietotekniikan ryhmilleni. Lisämausteen palvelulle antaa sen mobiili käytettävyys älypuhelimella tai tabletilla, jolloin ajatuksen, havainnon tai kysymyksen esittäminen muulle yhteisölle on mahdollista juuri silloin, kun se on ajankohtaista.

Mitä ongelmia Facebookin käyttö oppimisympäristönä mahdollisesti tuo esille?


Ongelmat on tietenkin hyvä pohtia läpi etukäteen, jotta käyttöä saataisiin ennakoida ja ohjata heti alusta asti oikeaan suuntaan.

Tehdäänkö oppitunnilla juuri niitä asioita, joita opettaja on ohjeistanut tehtäväksi?

Ei välttämättä. Aivan kuten ei välttämättä muillakaan tunneilla. En näe kuitenkaan sen olevan Facebookin vika. Toki se avaa mahdollisuuksia pitää yhteyttä muihin palvelun käyttäjiin kesken oppitunnin sekä loputtomasti tilapäivityksiä. Kuitenkin internetissä päämäärättömästi pyöriminen avaa aivan samat mahdollisuudet kaikelle kansalle ja olisi perin surullista pitää kaikkia tietotekniikan oppitunteja ilman internetiä. Ehkäpä päädyn siis siihen, että yksi opettajan tärkeistä tehtävistä on jollain tavalla varmistaa, että pyydettyjä asioita tehdään oppitunnilla. Jos ei, löytynee hihasta tukku pedagogisia kikkoja, joilla "pennut saadan takaisin ruotuun". Haluaisin ennemminkin kääntää Facebookin ja internetin runsauden voimavaraksi, jota oikeilla neuvoilla, ohjeilla ja ... selailemalla voi oppia oppitunnin pääaiheesta paljon enemmän kuin mitä esimerkiksi opettajalla olisi tarjota. Kaikkein hienoin ilmiö mielestäni olisi, jos oppilas motivoituisi oppitunnilla käsitellystä aiheesta ja vapaa-ajallaan jatkaisi tiedon syventämistä samoilla välineillä, joita hänet on koulussa suunnattu käyttämään. Kenties innostumisesta ja aiheen kahlaamisesta voisi oppilaan pääässä syntyä uusia ajatuksia ja ideoita siitä, miten kaikkea tätä voisi soveltaa muihin kohteisiin.

Lisääntyykö (koulu-) kiusaaminen Facebookin koulukäytön myötä?

Uskon, että joitain kiusaamistapauksia voi ilmetä sosiaalisen median kautta. Tällä tavoin suoritettu kiusaaminen voidaan kuitenkin paikallistaa ja lähde löytää kenties helpommin kuin välitunneilla tai käytävillä alkanut toiminta. Asiattoman tekstin tai grafiikan levittäjä esiintyy ainakin oppitunnilla omana itsenään, profiilinsa haltijana, joten kurinpitotoimenpiteet on kohtuullisen helppoa kohdistaa oikeisiin henkilöihin. Jos kiusaamista esiintyy, en usko sen olevan pitkäaikainen ilmiö. Enemmänkin haluaisin korostaa vertaisoppimisen sekä nopeahkon ja rakentavan palautteen merkitystä ja helppoutta juuri tässä some-oppimisympäristössä. Milloin vain käyttäjälle sopii, voi hän lukea ja kommentoida muiden julkaisuja, mikä alkaa olla nyky-yhteiskunnan trendi.

Onko opettaja sidottu ylläpitämään kurssin Facebook-ryhmää 24/7?

Periaatteessa kyllä, mutta suljetussa ja salaisessa ryhmässä ylläpitäjä voi määritellä, että kaikki kommentit ja julkaisut tulee hyväksyä ennen julkaisua. Näin koulusensuurilla, joka on erityisesti tällaisessa takoituksessa erittäin perusteltua, voidaan eliminoida asiattomuudet ja mahdollinen kiusaaminen jo ennen kuin ryhmän sivulle ehtii tulla mitään näkyville. Oppilaille kannattanee tehdä selväksi, että opettaja on tavoitettavissa pääsääntöisesti oppitunnilla ja mahdollisesti vastailee oppilaiden viesteihin esimerkiksi viikon aikana.

Kovin paljon muita ongelmia en sähkö- tai internet-katkoksen lisäksi juurikaan keksi Facebookin käytöstä oppimisympäristönä. Toki aivan kaikkea mahdollista Facebookissa ei pysty tekemään. Ajatukseni olisikin tuoda tarvitsemiani palveluita, kuten oppilaiden omia oppimispäiväkirjoja blogien muodossa, linkkeinä Facebookin sisään. Naamakirja toimii hypoteesini mukaan loistavasti alustana ja perusoppimisympäristönä, joka liimaa kurssin yhteen monipuoliseksi, motivoivaksi, dynaamiseksi sekä ennen kaikkea kehittäväksi kokonaisuudeksi.


Olen positiivisin mielin lähdössä kokeilemaan ideoitani ja toivottavasti mukaani tarttuu matkan varrella lisää käyttötapoja, ideoita ja havaintoja Facebookin toimivuudesta ja roolista oppimisympäristönä. Erityisen paljon haluaisin tietää kolleegoideni kokemuksia ja vinkkejä facebookin käytöstä. Toivon myös, että asiakkaani - oppilaat - voisivat keksiä uusia joustavia ja innovatiivisia tapoja Facebookin käytölle kouluopetuksessa. Perästä kuuluu!

2 kommenttia:

  1. Opeopiskelijana tämä artikkeli oli mielenkiintoista luettavaa. Toistaiseksi ko.opiskelun alkumetreillä tuntuu, että esim. ryhmämme FB-sivulle hukkuu tärkeitäkin asioita ja linkkejä muun kommentoinnin sekaan. Ryhmän ylläpitäjän täytyy siis tarkkaan miettiä rakenne, että oleelliset asiat löytyvät helposti ryhmän omalta sivulta. Tsemppiä kokeiluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On aivan totta, että FB-ryhmän seinän virtaan hukkuu herkästi tärkeitä asioita. Hierarkista rakennetta (kuten esim. Peda.netissä tai Moodlessa) materiaalille ja kommenteille on vaikeaa luoda seinälle. Kansiointi tai muu vastaava pilkkominen selkeyttäisi kokonaisuutta.

      Poista